DE IMPULS VAN HET MOMENT
De schilderkunst van Margret Heeremans is contrastrijk en origineel. Ze verkiest vrijheid van verfbehandeling boven stijlvastheid. De thematiek is net zo veelzijdig want Heeremans richt haar schildersblik zowel naar buiten als naar binnen. Op sommige schilderijen verwerkt ze haar leefomgeving, andere doeken bevatten de weerslag van herinneringen en gevoelens. Aan voorstudies doet ze niet. De composities vormen zich al schilderende, vanuit de impuls van het moment.
Heeremans schildert met olieverf of acryl. Soms voegt ze andere materie toe en verrijkt het beeldvlak met golfkarton, krantenknipsels of fragmenten uit oude boeken. Afhankelijk van haar stemming brengt ze de verf dik of transparant op. Energieke, zichtbare kwaststreken wisselt ze af met luchtig spatwerk. Zo ontstaat de ruige, weerbarstige verfhuid die kenmerkend is voor de abstracte schilderijen. De energieke gebaren waarmee de verf op het doek is gestreken, gedropen of gespat is verwant aan de verfbehandeling van abstract expressionisten als de Nederlandse Amerikaan Willem de Kooning (1904-1997) en de Amerikaan Jackson Pollock (1912-1956). Ook bij hen lag de nadruk op de spontane handeling van het schilderen. Onderscheidend bij Heeremans is dat zij geschilderde vlakken combineert met lineaire details. Zo ontstaat een spannend maar harmonieus samengaan van teken- en schilderkunst.
Hotel Ara
Veerweg 10
3336LM Zwijndrecht